reklama

Slobodná anketa I

Dobrovoľníci festivalu Jeden svet zisťovali, kedy sa cítia slobodné významné a známe nielen slovenské osobnosti. Odpovedali speváci, spisovatelia, i aktivisti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Romana Schlesinger (Queer Leaders Forum): “Keď sa mi podarí odstrihnúť svoje vedomie od ľudskej zloby, neprajnosti, závisti, od svojich termínov, poplatkov, toho, čo treba urobiť a dostanem sa do stavu vedomia, ktoré verí, že sa môže prejaviť ako chce a nepotrebuje na to ani súhlas, ani podporu okolia, ani analýzu finančného poradcu. Najviac slobodná sa cítim vždy v sebe. S výnimkou návštev krajín, kde nad tým, za čo ja na Slovensku "bojujem", ľudia zívajú od nudy a nepotrebujú inakosti otvárať náruč, pretože je už ich súčasťou.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tomáš Ulej (aforista, novinár):

„Sloboda nie je

mať na výber

veľa možností.

Sloboda je

nemusieť si vybrať

ani jednu.

Simona Martausová (speváčka, hudobníčka): „Môj pocit slobody väčšinou závisí od môjho postoja k veciam. Keď sa mi niekedy niečo nepodarí, keď urobím nejakú chybu, alebo keď je vonku škaredo – a poviem si "no a čo":-), usmejem sa... tak vtedy sa cítim slobodne. A tak je to aj naopak, keby som brala všetko príliš vážne, tak by som sa cítila menej slobodná. A ešte – keď vyleziem na nejakú skalu a pozerám sa na prírodu, počúvam spievať vtáčiky a vonia mi čerstvý vzduch – tak aj vtedy sa cítim veľmi dobre a slobodne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tomáš Hajzler (propagátor Slobody v práci): „Když můžu být v souladu se svým vnitřním nastavením. Být tím, kým jsem, věřit, čemu věřím, být s těmi, s kterými chci být. Když cítím rovnováhu, a to jak při dělání tak nic-nedělání. Pro mě to hodně souvisí s lidmi. Jako stádní druh potřebuji svou smečku. Když ji mám, jsem v klidu, cítím se svobodný. Opak. Když mám pocit, že mě ostatní nepřijímají takového, jaký jsem, když mě něco, někdo tlačí do forem, ve kterých nechci být.

Márius Kopcsay (spisovateľ): „Človek žijúci v súčasnej Európe vníma slobodu ako samozrejmosť. Pritom za ňu musí platiť. Musí za ňu platiť obrovskú cenu! Pre mnohých nepredstaviteľnú. Musí platiť tým, že si uvedomuje hranice vlastnej slobody. Že chápe iných ľudí, ich hodnoty a myšlienky a nepokúša sa na ich úkor presadiť tie svoje. Cenou za slobodu je empatia a porozumenie k slobode iným. Že je to samozrejmé? Vôbec nie je a najmä v histórii nebolo. Mohol by človek, ktorý rešpektuje a chápe iných, upaľovať ľudí na hranici pre ich presvedčenie? Mohol by ich zatvárať do koncentračných táborov? Mohol by im demonštratívne pred kamerou podrezávať hrdlá? Žijeme na kontinente, ktorý sa od týchto brutálnych prejavov neslobody odpútal. Žijeme v epoche a na mieste, kde sa sloboda jednotlivca a jej rešpektovanie povýšilo nad iné politické či náboženské doktríny. A predsa vidíme, že to zďaleka neplatí pre všetky končiny sveta. A že aj u nás majú ešte vždy mnohí veľa pochopenia pre diktatúry, pre autoritatívne režimy potláčajúce individuálnu slobodu. Je to šokujúce a alarmujúce. Môžeme urobiť tak málo a pritom veľa – nestratiť zdravý rozum, strážiť slobodu vlastnú, aj tých ostatných. A byť za každých okolností kultúrnou bytosťou, pretože sloboda je produktom ľudskej kultúry.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pavel Hirax Baričák (spisovateľ, hudobník): „Vtedy, keď som sám sebou.“

Štefan Chrappa/Pišta Vandal (spisovateľ, hudobník): „Slobodne sa cítim v každej sekunde môjho života. Neexistuje nič, čo by mohlo narušiť moju slobodu. V hlave mi rezonuje biblický citát: "Draho ste boli kúpení, nestaňte sa otrokmi ľudí." K ničomu sa neviažem a čo nemám, nepotrebujem. Sloboda je super a vážim si, že som mohol aspoň čiastočne pochopiť jej rozmer a hodnotu.“

Rasťo Pružinec (organizátor festivalu Uprising): „Slobodne sa cítim, keď som vyrovnaný sám so sebou, keď sa mi ľahko komunikuje s ľudmi, viem, že mám nad sebou šťastnú hviezdu a všetko okolo sa deje tak, ako má. Neslobodný som, keď ma hryzie svedomie alebo mám pocit neistoty.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Eva "Evelyn" Kramerová (komička): „Ja sa slobodne cítim stále, to je ideálny stav mojej duše aj hlavy! Snažím sa celý život cítit voľne a slobodne, lebo keď to tak nie je, ide to so mnou dolu vodou:) Sloboda je pre mňa to, že možem voľne rozmýšlať nad čím chcem, môžem cítiť a prejavovať sa tak, ako chcem. Je to pre mňa obrovská životná hodnota – vo vzťahoch, v tvorbe... Keď mi niekto chce nabúrať a uchopiť moju slobodu, mám pocit, že brzdí moju suverenitu a vtedy od ľudí, ktorí sa o to snažia prirodzene cúvam :)“ 

Viac informácií o festivale: www.jedensvet.sk. 

Jeden svet

Jeden svet

Bloger 
  • Počet článkov:  63
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Medzinárodný festival dokumentárnych filmov Jeden svet je jediný festival na Slovensku, ktorý prináša slovenské a zahraničné dokumenty o ľudských právach, sociálnych témach, aj o rôznych životných štýloch a environmentálnych otázkach.V roku 2014 sa festival v Bratislave koná od 20. 11. do 25.11. Nasledovať budú regionálne festivaly po celom Slovensku. Ak sa chcete tiež zapojiť do premietania, môžete si zapožičať dokumenty v rámci programu Premietaj aj ty.Viac informácií získate na webe www.jedensvet.sk. Zoznam autorových rubrík:  25 rokov od Novembra 89Môj život inakProjekt PrírodaSlovenský dokumentárny filmMáte právo vedieťV online sveteStop extrémizmuŽenské svety

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu