reklama

Neúspešný sociálny experiment

Režisér Dean Puckett sa pripojil ku komunite v centre Londýna. Celé mesiace pozoroval boj jej členov s developermi, aj za stiahnutie britských vojakov z Afganistanu. Jeho film Mráz žihľavu nespáli odhaľuje aj výzvy komunitného života. Uvidíte ho v rámci 15. ročníka festivalu Jeden svet, ktorý sa v Bratislave koná od 20. do 25. novembra 2014.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Čo vás motivovalo pripojiť sa ku komunite uprostred Londýna?

Keď ma pozvali, aby som sa zúčastnil prvého dňa zabrania priestoru v západnom Londýne, zasiahlo ma okamžité opojenie. Počas prvých týždňov som navštevoval eko dedinku Kew Bridge vždy len na niekoľko dní. Mal som pocit, že to, čo natáčam, je len povrch síl a charakterov, ktoré v hnutí pôsobia. Čím viac som filmoval, tým viac trecích plôch sa v prostredí objavovalo.

Aké trecie plochy?

Napriek tomu, že ľudia v dedine bojovali za radikálnu alternatívu k modernému industriálnemu kapitalizmu, to miesto bolo nevyhnutne spojené s mestom, vrátane kapitalistického systému. Rušivé charaktery z ulíc – alkoholici, závislí od drog, bezdomovci, obete systému – prichádzali do dediny, aby sa tu usadili. A ja som ich pozoroval – fascinovaný.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cítil som, že nedokážem úplne presne zachytiť každodenný boj s vládou, veľkým developerom a napokon aj boj komunity so sebou samou, ak tam budem chodiť ako náhodný návštevník. Tak som sa nasťahoval.

A čo bol váš osobný záver po tom, ako ste sa stali na niekoľko mesiacov súčasťou? Je tento spôsob života udržateľný?

Úprimne – nie. Ale bol to fascinujúci sociálny experiment a rebelské volanie, ktoré išlo priamo zo sŕdc ľudí.

Uprostred Londýna sa komunita pokúšala o sebestačnosť. Nepodarilo sa.
Uprostred Londýna sa komunita pokúšala o sebestačnosť. Nepodarilo sa.  (zdroj: Archív filmu Mráz žihľavu nespáli. )

Film je o dvoch paralelných dedinách – demokratickej, bojujúcej proti vojne, a ekologickej, ktorá sa snaží o sebestačnosť. Čo vnímate ako dôležitejšie v súčasnom svete?

Myslím, že sú obe nevyhnutne prepojené. Hnutie proti vojne a zelené hnutie musia spojiť sily. Veď väčšina vojen sa vedie práve o zdroje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mnohí ľudia vo filme mali pocit, že pre zmenu niektorých vecí nemôžeme ako jednotlivci urobiť nič. Ako sa vyrovnať s týmto zúfalým pocitom?

Urobiť niečo. Nemyslieť si, že ak to nie je perfektné alebo to nezmení svet, nemá zmysel to robiť. Nemusíme byť perfektní a to, čo urobíme, nemusí byť usporiadané. Stačí urobiť to najlepšie, čo dokážeme.

Môžete dať konkrétny príklad niečoho, čo robíte vy sám?

Ja nakrúcam dokumenty o veciach, ktoré ma trápia.

Magdaléna Vaculčiaková 

Jeden svet

Jeden svet

Bloger 
  • Počet článkov:  63
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Medzinárodný festival dokumentárnych filmov Jeden svet je jediný festival na Slovensku, ktorý prináša slovenské a zahraničné dokumenty o ľudských právach, sociálnych témach, aj o rôznych životných štýloch a environmentálnych otázkach.V roku 2014 sa festival v Bratislave koná od 20. 11. do 25.11. Nasledovať budú regionálne festivaly po celom Slovensku. Ak sa chcete tiež zapojiť do premietania, môžete si zapožičať dokumenty v rámci programu Premietaj aj ty.Viac informácií získate na webe www.jedensvet.sk. Zoznam autorových rubrík:  25 rokov od Novembra 89Môj život inakProjekt PrírodaSlovenský dokumentárny filmMáte právo vedieťV online sveteStop extrémizmuŽenské svety

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu